Gjennomslag: Veterinærvakten videreføres
Vi har lykkes! Regjeringen viderefører de øremerkede midlene til veterinærvakten, og sikrer dermed dyrevelferd og beredskap i hele landet. Dette er en stor seier for småfenæringen og for distrikts-Norge.
Tidligere gikk vi ut og oppfordret våre medlemmer og lag til å bruke sin demokratiske rett og sende inn høringsinnspill etter at Kommunekommisjonen foreslo å avvikle det øremerkede driftstilskuddet til veterinærdekning.
NSG har advarte mot at dette ville svekke dyrevelferd og beredskap i distriktene.
Nå har vi lykkes. Det går frem av Kommuneproposisjonen som ble lagt frem 12. mai. Forslaget møtte bred motstand i høringen fra både kommuner, fagmiljøer og landbruksorganisasjoner.
Veterinærvakta er avgjørende for husdyrprodusenter, og særlig for småfeholdet i lamme- og kjeingsperiodene. NSG mener videreføringen gir nødvendig forutsigbarhet, og bekrefter at veterinærdekning er en del av nasjonal beredskap, ikke en kommunal prioriteringssak.
Takk til alle som bidro både fylkeslag, lokallag og alle faglag og organisasjoner som vi står sammen med.
Sammen er vi en sterk stemme for dyrevelferd, beredskap og levende bygder.
Les Veterinærforeningens sak her: Veterinærvakten videreføres!