Tekst: Yngve Ekern   Illustrasjon: Mats Ekern

Uten sauer hadde de barske vikingene faktisk ikke kommet seg utaskjærs i det hele tatt. Seilene som bragte våre langskip til nye farvann var jo selvfølgelig laget av ull.

Ja, hvis det ikke var for de iherdige sauebøndene hadde våre utfartslystne forgjengere kanskje bare snublet rundt i fjordtarmene her og kakket på de nærmeste naboene med sverdene sine.

Fra årer til mast

Sauene var altså ikke bare matpakker for vikingene, selv om de bragte dem med seg som det også. Det var ulla som var gullet, som gjorde at vi mot slutten av 700-tallet kunne heise oss opp av den hjemlige sumpen og utforske det store utland. (Vikingene var for øvrig de som brakte skikken med gårdskatter til Norge, men det er jo noe helt annet.)

Den gang fantes ikke landet Norge, vi var styrt av småkonger, høvdinger og fyrster. Men jammen klarte vi ikke å finne opp både mast og seil. Fra før av basket vi rundt i ro-skip som gjerne var 20 meter lange og ble rodd av 30 personer. Vi hadde lenge hatt staselige båter. Men noe å cruise over havet med kom først da, og det er uvisst hvordan vi egentlig tilegnet oss kunnskapen.

Tunge tall

  • I storhetstiden med seilførende langskip på langtur er det beregnet at et eneste rigg krevde rundt 1,5 tonn ull.
  • Det tilsvarte på den tid ull fra omtrent 1000 gamle villsauer.
  • En million kvadratmeter seil. Det er hva historikere anslår at den samlede dansk-norske flåte holdt seg med på begynnelsen av 1000-tallet. Det tilsvarer ull fra to millioner sauer.

Alle som hadde sauer måtte bidra. Det var lovpålagt, og nåde den sauebonden som ikke leverte…

Hardhudet selvforsvar

Visste du at vikingene også kunne takke småfeet sitt for de nesten like berømte skjoldene?  Joda, de var for en stor del tilvirket av småfehud. Her ser du en rekonstruksjon utført av et forskningsprosjekt tilknyttet vikingsenteret Trelleborg ved Slagelse i Danmark. (Foto: Tom Jersø / Projekt Vikingeskjoldet)

Fettimpregnering

De doble pelskåpene til vikingenes villsauer, i dag også kjent som gammelnorsk sau og steinaldersau, besto som i dag av to lag ull: Botnulla, som holder sauen god og varm, og dekkulla, som drenerer bort vann. Vikingene visste å utnytte begge typene maksimalt under tillagingen av seil.

Tråder av dekkull ble brukt i renningen og botnulla i vevingen. Og det var selvsagt sauefett de impregnerte de ferdige seilene med. Vår ære og vår makt har ikke søkkvåte seil oss bragt, for å si det med Bjørnstjerne Bjørnson.

50-årsmarkeringer

Vikingtiden er med andre ord i vinden, og den er skikkelig jubileum verd, ja. Det er i Rogaland det skjer i sommer. Rikssamlingsjubileet 2022 er den nasjonale markeringen av slaget i Hafrsfjord i år 872, der Harald Hårfagre altså seilte opp som en samlende konge.

1150-årsjubileum høres kanskje ikke veldig jubileumsaktig ut. Det er normalt 100-årsmarkeringer som gjelder for historiske begivenheter. I 1872 ble et riksmonument avduket av kong Oscar II under 1000-årsjubileet. I 1972 kom vår ennå kjære kong Olav V til 1100-årsjubileet og signerte en bauta.

Skal vi feire bare hvert hundrede år, blir det jammen ikke mange som får delta, har rogalandingene nå tenkt. 1150-årsmarkeringen, der hovedarrangementene går av stabelen i et spennende ras av begivenheter fram til 19. juni, er det mest omfattende vikingblotet i nyere tid.

Til lands og til vanns - og på nett

Sjekk på nettsiden rikssamlingsjubileet.no De som ikke på så kort tid kan kaste seg rundt å delta noe arrangement, vil uansett få en herlig opplevelse med artige og kunnskapsrike nettsaker her.

Vi gir siste ord til prosjektlederen for Rikssamlingsjubileet Hafrsfjord - Nordvegen, Trond Ole Hølland Paulsen:

- Den norske sauebonden er den egentlige helten i historien om den norske rikssamlingen, erklærer jubileumssjefen med pondus, med mer på hjertet:.

- Alt startet med den norske sauebonden tilbake på 700-tallet. Da bygges det store skip her i Rogaland. Fram til da har vi bare rodd skipene. Det er mer og mer som tyder på at det faktisk var her de ble utviklet, de ikoniske havgående og seilførende skipene som hele verden i dag kjenner som vikingskip.