• Endring i nødvergeparagrafen er uklar.
    • Tiltak: NSG ber om en veileder for praktisk bruk for å forstå handlingsrommet etter endring av nødvergeparagrafen i Naturmangfoldloven. 
    • Tiltak: Rovviltforlikets punkt 2.2.19 fastslår «Det skal ikke være rovdyr som representerer et skadepotensial i prioriterte beiteområder for husdyr og kalvingsområde for tamrein». Staten har anlagt lagt sone for yngeområdet for bjørn i kalvingsland for rein. En avklaring av Stortingets vilje i sitt vedtak i forhold til Naturmangfoldloven er nødvendig.  
  • Nødvergeretten er en menneskerett. Den skal behandles isloret og uten kobling mot bestandsmål for aktuelle rovviltart.
     
  • Erstatning skade på bufe fra hund i offentlig skadefelling
    • Tiltak: NSG ber om endring av erstatningsforskriften, slik at skade på beitedyr forvoldt av hund i offentlig skadefellingsforsøk dekkes av Staten. 
  • Miljødirektoratet nekter bruk av tjære til bestandsovervåkning bjørn ved viltkamera.
    • Tiltak: NSG ønsker at Klima- og Miljødepartementet gjennomgår hvilke metoder kommunale skadefellingslag kan anvende for å få oversikt over rovviltbestandene i beiteprioriterte områder.  
  • Skjønnsvurderinger hos forvaltningsmyndighetene etter forskrifter er problematisk og uforutsigbart. Avkortning av rovvilterstatning har ulik praksis og gjør at mange beitebrukere mister erstatning
    • Tiltak: Dokumentasjonskravet for erstatningsgrunnlaget standardiseres hos samtlige Statsforvaltere.
       
    • Definisjonen "fast bestand av rovvilt" gjelder i dag for områder med dokumentert yngling. Mange beitebrukere får da avkortning av erstatning om det ikke ligger riktig dokumentasjon og erstatningsvurderingen fremstår vilkårlig.
      • Tiltak: Endre definisjonen av begrepene etter erstatningsforskriften §7, "fast bestand" og "regelmessig rovviltskade" . Påvist yngling kan ikke være dokumentasjonskrav alene for å fastesette en "fast bestand".
         
  • Skjønnsvurdering før skadefellingsløyve gir uforutsigbarhet.
    • Tiltak: Standardisere saksbehandlingspraksisen hos Statsforvalterne
       
  • Ulik praksis i fordeling av FKT-midlene ved ekstraordinært tilsyn. Ulike dokumentasjonskrav for beiteprioriterte områder og i rovviltsoner. 
    • Tiltak: Likestille dokumentasjonskravene for beiteprioriterte områder og rovviltsoner.
       
  • Uttak av jerv i region 1.
    • Tiltak: Felle de tre gjenværende dokumenterte jervene, da regionen ikke skal ha jerv, eller få vilkårlig yngling.
       
  • Økende gaupebestand i Norge må reguleres
    • Tiltak: Uttak gaupe må økes for å unngå ukontrollert økning som er skjedd med jervebestanden.
       
  • Det beitefaglige svakt hensyntatt i dagens rovviltforvaltning
    • Tiltak: Opprette et uavhengig klageorgang for rovviltspørsmål. Miljøfag og landbruksfag må ivaretas.
       

NSG følger opp sakene og la fram ønske om jevnlig møter for statusoppdateringer. NSG møter igjen hos KLD til dialogmøte 12.mai.