April 2021

Årsmøte 2021 i RGL vel gjennomført

07.03.2021 | Skrevet av Anita Vikingstad

Godt oppmøte og viktige diskusjoner på årsmøtet 2021 avholdt på Teams.

Etter å ha utsatt årsmøtet i håp om å kunne gjennomføre årsmøtet med fysisk oppmøte, måtte styret i RGL innse at dette ikke var mulig med de nødvendige smitteverntiltakene som er i landet per nå.  Styret var spente på hvor mange som fant veien inn i årsmøtet via Teams.

Totalt var det 18 deltakere påkoblet samtidig, inkludert to observatører fra Rogaland Sau og geit.  Deltakertallet har de siste par årene ligget på rundt 20, så noen færre deltakere ble det.  Allikevel må man kunne si seg fornøyd med et så stort oppmøte på en møtearena som var ganske ukjent for flere.

Innkalling og saksliste ble godkjent. Lagets regnskapsfører Odd Arild Varhaug gikk gjennom årsregnskapet, og svarte på forefallende spørsmål.

Det ble vanskelig å gjennomføre premieutdeling til fylkesmester, Fatland cup-vinnere og nye førstegangsførere i 2020.  Styret har derfor planer om å gjennomføre en markering høsten 2021 når smittesituasjonen forhåpentligvis blir bedre, der alle vil få utdelt sin oppmerksomhet.

Årets tildelinger av Norgesserieprøver er gjennomført, men NSG sentralt ønsker ikke at informasjonen skal offentliggjøres.  Det var derfor ikke mulig å framlegge en endelig prøvekalender for 2021.  Det ble allikevel presentert sannsynlige datoer for Fatland cup (31/7 - 1/8), Fatland cup finalen (3/10) og FM (4/10).

Samarbeidet mellom RSG og RGL har hatt en svært positiv utvikling de siste par årene, og med egen gjeterhundkontakt i RSG-styret har styrene mye tettere dialog. Arbeidsinstruksen for hvordan gjeterhundarbeidet skal foregå i Rogaland ble gått gjennom og diskutert.  Arbeidet med instruksen er utført på bestilling fra årsmøtet i Rogaland Sau og geit 2019, og arbeidsgruppen har bestått av Håvard Helgeland (RSG), Tor Gaute Eikeland (RSG), Jacob Vetrhus (RGL) og Erlend Kvinnesland (RGL). Instruksen skal gjelde fram til den blir behandlet på årsmøtet i RSG 2022. Instruksen manifesterer Rogaland gjeterhundlag som navet for gjeterhundarbeid i fylket, og som et ufravikelig ledd i tjenesteveien for gjeterhundsaker.

Årets valg foregikk uten større dramatikk. Styret hadde gode løsninger for hemmelig, skriftlig valg, men dette ble ikke nødvendig å ta i bruk. Styret forsetter uforandret et år til, med Jacob Vetrhus som leder.  To nye vararepresentanter ble valgt inn; Lone Cecilie Gilje Moen som 2. vara og Lise Vistnes som 3. vara.

Avslutningsvis ble det avholdt digital, anonym avstemning ved hjelp av Microsoft Forms i Teams, der vi spurte helt uhøytidelig om Årsmøtet burde arrangeres via Teams igjen.  9 svart da Ja, to svarte vet ikke og tre svarte Nei.  Så selv om vi foretrekker å kunne møtes ansikt til ansikt, så er Teams en veldig god erstatningsarena som sparer laget for penger og deltakerne for tid.

Styret takker alle medlemmene som tok seg tid til å være med på årsmøtet, det viktigste møtet i året for laget.

Årsmøteprotokollen finner du her.

Rogaland Gjeterhundlag
Org. nr.:987101997