Blant dem som er verd å følge, like, og ikke minst dele med folk både i og utenfor næringen, er Oppland Sau og Geit. Vi spurte fylkesleder og FB-administrator Knut Evensen om hvordan de tenker på sosial spredning der i gården.

« OSG har bestandig vært aktive utad. Vi var tidlig ute da NSGs hjemmeside på nettet kom på plass for mange år siden. Og etter hvert som sosiale medier ble en del av hverdagen, var vi ute og ordnet oss Facebook side også. Vi har vurdert Instagram som en del av vår hverdag, men enn så lenge holder vi oss på FB.

Vi har vel ingen spesiell agenda for det vi deler, men vi føler at det er viktig å holde våre medlemmer oppdatert på hva som skjer i verden. Ikke alle er like flinke til selv å lete etter nyheter og interessant stoff som omhandler småfeet, så da prøver vi å være en tilgjengelig kanal der våre medlemmer og følgere ellers kan finne artikler, nyheter og annet som fenger.

Det er også viktig å «presentere» innleggene med en egen ingress fra oss, for å gjøre det mer til vårt, vise hvorfor vi deler og hva som er budskapet. Noen artikler taler for seg selv, så ikke alle trenger kommentarer.

Vi har også klart å holde usakligheter og oppheta diskusjoner unna FB-siden vår, og det er vi glade for. Når vi opprettet siden, skrev vi nettopp at dette er en side for de som er interessert i småfeet, hvor vi kan dele gleder og sorger - men at vi holder oss unna de store diskusjonene.

Vi føler altså et ansvar for hver og en av våre medlemmer, for å holde dem oppdatert, og for å motivere i hverdagen. Sagt på en annen måte; ta vare på våre medlemmer. Det tar litt tid å innarbeide en slik side og gjøre den attraktiv.

Det krever også mye arbeid med å holde den opp på et visst nivå. Vi har også lagt til journalister som vi kjenner litt til, slik at de fanger opp nyheter og andre hendelser som skjer, og dermed kan ta dette med videre til aviser og media ellers. Det har skjedd mange ganger. Vi har også med politikere og andre, slik de ser hva som skjer i næringen vår. Vi liker å være frampå med å fronte småfeet. 

På OSGs FB-side kan også lokallagene kunngjøre for eksempel ullinnsamling, kjøp og salg av værer og slikt. »

Dette er et eksempel på hvordan Oppland Sau og Geit deler gode ord og fine bilder på Facebook. Heng med videre her og få noen gode tips til egen spredning av livet i småfenæringa!

10 tips

  • Planlegg innlegg litt framover. Ikke la tilfeldigheter og plutselige impulser styre når du oppdaterer.
  • Skriv folkelig, slik det er naturlig for deg, men innleggene må være forståelig for folk i litt andre miljøer også.
  • Vær gjerne personlig, men ikke privat. Husk at en oppdatering på sosiale medier også er et innlegg i offentligheten.
  • Vær relevant og fokuser på noe tidsaktuelt. Ikke bry deg om at dere er flere der ute med samme type innlegg. Under for eksempel lamming vil mange gjerne se hvordan andre har det i samme situasjon. 
  • Følg opp og svar på reaksjoner på innleggene, lik dem som liker det du la ut. Sosiale medier dreier seg jo om kommunikasjon.
  • Vær gjerne litt frekk i bildebruken, men ikke overdriv ut i parodien.
  • Vurder om du vil dele innlegg fra medier som er «bak betalingsmur». Mange blir lei av å ikke kunne se det du linker til.
  • Tenk mobil, og fatt deg i korthet. Sosiale medier spres hovedsaklig på mobil, og mer sjelden til folk som sitter og kjeder seg foran en dataskjerm.
  • Legg ut små filmsnutter, det gjør ikke noe om de ikke er så perfekte. Bevegelse er alltid bra.
  • Vær aktiv med å sende ut venneforespørsler. Og tagg gjerne venner i noen innlegg, men bare når du er helt sikker på at de vil like det selv.