Dette om andre interessante poenger kommer fram i en holdningsundersøkelse Kantar TNS har utført på oppdrag for MatPrat.  Betyr det at lammekjøttforbruket kan dobles?
- Forbrukerne virker å ha lyst på mer lam enn hva de faktisk spiser. Det er ikke dermed sagt at det er et reelt potensiale for å doble forbruk av lam målt etter volum, men det er likevel rimelig å anta at det ligger et potensiale her som er uutnyttet, skiver markedsanalytiker Odd Gunnar Thoen i MatPrat i Sau og Geit nr.1/18.


Odd Gunnar Thoen, MatPrat

Etisk, eksklusivt og lokalprodusert
Hva er så forklaringen bak analysebyråets konklusjoner?  I følge Thoen kommer lam svært godt ut når det gjelder forbrukerholdninger. Dvs. at lammekjøtt står veldig sterkt hos forbrukerne når det gjelder de «følelsesmessige» attributtene. Forbrukerne oppfatter lam som det etiske, eksklusive og lokalproduserte alternativet.

Vanskelig å få tak i
- Lam oppfattes i svært liten grad som en råvare eller et produkt som «er alltid å få tak i der jeg handler» eller som «er å få tak i hele året», skriver Thoen. - Detter handler om både butikkenes prioritering av produktsortiment  (eller forbrukernes opplevelse av denne), og om at lam blir oppfattet som en sesongråvare med begrenset tilgang utenom nettopp sesong, slår han fast.

Les mer på www.nsg.no
Ønsker du å lese mer om undersøkelsen? Bladet kommer ut i papirutgave 16.02. Men er du medlem i NSG kan du allerede nå logge du deg inn med medlemsnummer på  www.nsg.no og lese hele bladet på nett.  Er du ikke medlem, men ønsker å lese bladet, kan du selv ordne medlemsskap via www.nsg.no. Du kan også kontakte lokallaget, fylkeslaget - eller NSG sentralt på 23 08 47 70. Eller du sender oss en e-post om dette på nsg@nsg.no.